Wednesday 13 March 2013

Ways to Release My Stress



Assalamualaikum..


For those who doesn't know me, this is my confession... I LOVE MATHS.. Kenapa aku suka sangat dengan math? Sebab math ni best sangat, best gile. Pengalaman aku masa kecik2 dulu, membentuk aku seperti aku yang sekarang. Thanks a lot to my belove father ( kelip2 mata ). 

Mungkin semua orang pernah alami pengalaman ni. Tapi aku tetap nak mention jugak. Aku akan menangis kalau aku tak dapat solve soalan math. Lagi2 kalau soalan tu senang, tapi pelik kenapa tak dapat jawapan. Kan tension macam tu. Tak dapat jawapan sebab careless. Kalau ulang jalan kira yang sama dua, tiga kali tak apa, ini banyak2 kali aku ulang buat benda yang sama, still tak dapat jugak solve, memang tension la. Cara nak selesaikan masalah aku yang ni kena nangis dulu baru dapat jawapan. Tak adalah sampai meraung2 nangis, tak de la sampai tersedu sedan macam apa, tak de la sampai hentak2 kaki kat lantai, taaaakk.. Just berair mata, kalau tak dapat lagi, menitis-nitis air mata. Lepas dah menangis tu barulah dia nak solve. Bayangkan lah aku waste masa kat soalan tu jer. But that happen masa aku tengah solve sorang2, orang lain tak de masa tu. Isyh3. 

Habit lasting masa aku form 3 kot ( untuk math jer ). Bila masuk form 4 and form 5, dah tak de dah. Nampaklah macam matang sikit kat situ. Kalau tak dapat tanya orang. Ada jugak kalau aku baca banyak kali nota, tapi tak faham2, most tension, bila esoknya nak exam. Malamnya kan study, so, nak baca yang lain ni, tapi tajuk tu still tak faham2, lepastu nak hafal lagi sebab otak dah full, tak bole nak masuk and tak boleh nak fokus. Then apa lagi, crying laa. Sebab geram kan? Hmm, salah sendiri. Padan muka!!

Based on apa yang aku tulis ni, menunjukkan ke yang aku ni cengeng? Aku rasa semua orang cengeng cuma dia tak tunjukkan kat orang yang dia tu cengeng. Kan? Aku ni bukan jenis yang suka menangis depan orang lain. Kalau bole aku nak far away daripada semua orang, melainkan kalau dah tak tahan sangat. Okey, pernah ada pengalaman menangis depan orang ramai. Kalau lah aku ada kuasa magik, aku nak hapuskan semua memori pasal kejadian malam tu. Memang stupid dan memalukan. Sebab buat aku menangis tak masal. Geram gila bila ingat balik. Nak cerita ke? Tak payah laa. nanti aku emo lak kang.

Tak sukalah menangis pasal hal yang remeh temeh ni. Hati aku ni tak lah sekeras mana pon. Tapi yang the bestnya, aku bole control aku punya emosi. Then, baru aku lepas bila tak ada orang. Tak best la nak nangis2 depan orang kan. Nak nangis, nangis sorang2. nanti orang cakap aku mencapap pulak.  Menangis kat sekolah? Oh no no no.... Tidak sama sekali. Most of my classmate, tak pernah nampak aku nangis tak tentu pasal. Ada ynag tak pernah nampak langsung sebab berapa kali aku nangis boleh dikira. Tapi kan kalau ada program motivasi, selalu je ada video2 sedih pasal parents kita, hah time tulah baru air mata nak meleleh depan budak2 ni. Tahan mana pon, kesat banyak kali pon tok le dah nak tahan. So, dalam situasi macam tu, aku lepas jugak laa. Tak nak la jadi hati batu sangat kan. 

The other ways, aku lebih suka tidur. Cara paling mujarab lah. Takya cari cara lain. Kalau dah tak tahan sangat, tidur je. Sebab bila kita tidur, automatik kita akan lupa semua sekali. Bangun tidur rasa macam selesa sikit kan. Cara2 ni just untuk orang yang jenis suka simpan masalah yang remeh temeh dalam hati macam aku. Serious aku cakap, masalah yang remeh2 ni lah yang suka buat aku nangis. Kadang2 kalau kecik hati pon aku menangis jugak. Tapi selalu situasi macam ni, aku pendam dulu. Kalau dah tak tahan sangat baru lepas. 

Tapi, aku pecah rekod tahun lepas. Memang tak tahan sebab merasakan yang diri ni sememangnya  mengecewakan. Thanks kat Madam Shiela. Malam tu, masa tuisyen ngan dia, tuisyen BI. Aku student asrama.  Dahla aku ni tak berapa nak terer sangat BI. Masa UPSR and PMR aku asyik jer terkandas in BI. So, B will come lah. Adalah yang madam cakap kat kelas tu yang membuatkan aku rasa geram, dan merasakan aku ni mengecewakan. Recall balik diri aku. Kenapa aku macam ni? Kenapa tak buat apa yang Madam suruh masa awal2 dulu? Nasib baik aku tak terlambat sedar benda tu semua. That makes me realise and wake up. Memang nak merembes dah masa kat kelas tu. Tapi sedaya upaya aku tahan. Penat ow tahan. Hati ni dah macam apa dah. Rasa worse gila. Everything about my BI. 

Memang nak nangis sangat, tambah nak nangis bila ingat ayah. Aku tak boleh kalau ingat ayah. Ingat ayah mesti nak nangis sangat2. Macam ayah tau apa yang sedang berlaku and dia pon ada kat situ memerhatikan aku. Tolonglah madam, berhenti. Tapi aku suka madam cakap macam tu. Biar aku ni sedar sikit. See, aku wake up from my loooong dream. Isyh, teruk betul. Keluar je kelas, mata terus berair, jalan cepat2. Sign kat Pak Cik pagar, terus gi masuk toilet Blok B. Nangis puas2 dalam kesenyapan. Dalam toilet tu muhasabah diri sekejap. Masa tu tak puas lagi nangis. Macam kesat2, rileks skejap. Rasa macam dah okey, aku pon keluar. Tapi, air mata ni hah tak nak berhenti, dia keluar lagi. Sebab ingat ayah. Masya-Allah. Mana aku nak pergi ni sebab masa tu masih lagi time prep. Aku gi bilik prep akak. Kat situ panggil akak. Pastu nangis depan dia. Tak tahan siot. Rasa macam tokleh nak berhenti nangis. Sebak gile. Depan bestfriend aku sendiri pon aku tak pernah tunjukkan tangisan aku. Tak pernah2 aku macam ni.

Masa tu aku cakap kat dia semua skali. Udah le sebelah tu rumah Ustaz. Mintak2 Ustaz tak ada. Amin.. Dia tak ada. That day, memang first time kot akak nampak aku nangis. Baru je tak nak bagi akak tengok aku nangis. Konon yang aku ni ada strong heart laa. Tapi, memang aku ada strong heart pon. Cuma tak 100% laa. Kalau macam ni, aku kena ada penasihat lah. Kalau tak aku still in a dream. Hey! Jangan rasa diri tu dah hebat eah. Geramnya ngan aku ni. Alhamdulillah, dengan berkat Madam malam tu je, aku jawab dengan lancar paper BI. Tajuk pon sharp2 jer. Syukur Ya Allah. Masa jawab tu asyik je senyum. Pastu ingat2 kat Madam. Very appriciate that, Madam. Result keluar nanti tak taulah macam mana kan. Tawakal jelah.

Kadang2 kalau tension yang tak berapa nak kritikal, aku lebih suka dengar radio, MP3 ke.. Urm, tengok tv ke, online ke.. Buat sesuatu yang interesting lah senang cakap. Tapi, kalau aku dah kecik hati kat seseorang, memang memang memang lah. Jangan lah buat aku kecik hati. Kalau aku dah kecik hati, aku jadi tawar hati. Kadang2 depends. Sebenarnya tak elok tau kecik hati sesama manusia. Tapi entahlah. Insya-Allah aku akan cuba elakkan. Aku jarang kecik hati. Sakit hati banyak lah. Huhu.. Lagi apa eak habit aku? Macam dah tak ada jer. 

ADIOSS...




No comments: