Monday 18 March 2013

Dorm E 3.2



Assalamualaikum..


Hari ni aku nak cerita perkara-perkara yang gembira je. Sebab aku nak lupakan debaran 21 Mac ni. Setelah sekian lama aku tak pergi sekolah, teringat kenangan masa aku duduk asrama dulu. Aku start dok asrama masa form 4. Such a happy dorm geng last year. Rindu nya moment2 tu semua. Walaupon ada suka duka, tapi tak apa. Ingat lagi masa peletakan jawatan 2010/2011, aku macam tak heran sangat pasal jawatan kat asrama tu. Tapi, ntah siapa yang recommend kan aku, aku terpilih jadi mamadorm untuk sesi 2011/2012. Maksud mamadorm kat situ ketua dorm lah. Lagipon, aku kan budak baru kat situ.

Masa nak naik tahun 2012 tu, aku balik 2 hari awal sikit daripada budak2 yang lain, sebab kena uruskan dorm. Bukan aku sorang, AJK tertinggi and all mamadorm. Senang je jadi mamadorm ni. Sebelum dapat tau aku dapat dorm mana tu, aku macam dah redha je. Aku harap dapatlah Blok E sebab masa tu Blok B pon dibuka. Aku tak nak dok blok tu. Akhirnya aku dapat dorm E 3.2. Mengaku yang aku agak kecewa ngan ahli2 dorm aku masa dapat list tu. Tapi, malas lah nak tukar2 walaupon boleh tukar. Aku terima walaupon berat hati ni rasa.

Apa kelebihan jadi mamadorm? Macam tak ada je. Femous? Tak rasa pon diri ni famous. Tapi disebabkan asrama tu tak de lah besar sangat, tapi okey lah. Not bad sebab asrama dia baru. Jadi aku rasa selesa sangat kat situ. Dorm E 3.2 tu terletak kat tingkat 3. Kat tingkat 3 tu cuma ada 3 dorm jer. Aku dapat dorm tengah. No.2. Mula macam tak suka dok atas tu sebab masa aku form 4 aku dapat Dorm E 2.1. Dorm paling dekat. Aku terima je semua. Pagi tu aku pon jenguklah dorm tu. Aku kan ketua dorm. So, aku boleh pilih katil mana yang aku suka. 

Aku pilih kedudukan katil sama macam tahun lepas. Selasa ngan kedudukan tu. Penat aku keliling dorm tu, tapi tempat yang sama jugak aku pilih. Huhu. Aku pon suka hati je tentukan katil mana yang diorang kena duduk. Pagi tu aku mop dorm aku, lap tingkap and cek apa yang kurang. Pastu aku kemas barang2 aku. Banyak gila barang. Padat loker aku. Tengok pada senarai ahli, ada 9 orang semuanya ahli. Tak campur form 1 lagi ni. Esoknya baru dak form 1 datang. Jadi sebagai mamadorm, aku bizi sikit awal2 tahun tu. Dengan minggu orientasi lagi. Tak cukup masa. Tapi aku nikan punctual orangnya. So, aku boleh manage time table aku.

Ahli2 dalam dorm aku semua sekali ada 13 orang. Antaranya aku ( 249 ), Akak Fiza ( 325 ), Ana ( 071 ), Aini ( 113 ), Kak Isfa ( 335 ), Syera ( 165 ), Auni ( 205 ), Atira ( 175 ), Afiqah ( 245 ), Wana ( 252 ), Atika ( 298 ), Izzah ( 272 ), dan Azizah ( 280 ). Ni ahli2 yang bertahan sampai akhir tahun. Ada jugak yang masuk keluar, ada yang pindah. Kumbar and Kak Bila. Tapi, dalam happy2 tu, adalah jugak gaduh2 apa semua, salah faham berlaku. Lumrah kot dok asrama ni. Akak masuk masa bulan 2 tu. Saing ngan Kak Bila. Tapi Kak Bila keluar asrama naik cutinya tu. Kumbar ( real name dia Qamarina ) pulak keluar asrama gi STMI bulan 4. Kak Isfa, dia masuk pertengahan tahun sebab dia masuk lower 6 kat situ.

Nombor2 yang aku letak ni, nombor kitorang kat asrama. Kalau ada hal Cikgu Zaidi, ketua warden kitorang cuma panggil nombor je. Easy kan? 




Yang berdiri dari kiri, Akak ( upper 6 ), Aku ( form 5 ), Syera ( form 3 ), Afiqah ( form 2 ), Atikah ( form 1 ), Kak Isfa ( lower 6 ), Athirah ( form 3 ) yang kat bawah tu Auni ( form 3 ) ....2012...




Itu dia Ana, yang pakai inner warna putih.. Dia yang paling meriah kat dorm.. Sebaya aku..


Tu je gambar yang aku ada.. Nampak tak, even aku form 5, tapi aku lah yang kelihatan paling muda kat situ.. Hakhakhak.. Bangga. Nampak tak matang langsung lol. Aku tak taulah kenapa aku buat posing macam tu. Tak macam budak form 5 pon, sebab aku ni rendah. Masa aku mula2 masuk asrama pon, budak2 ni ingat aku ni form 1. Tak pe. Aku suka. Aku ada banyak gambar, tapi tulah sayangnya, aku buang pulak sebab macam tak de buat benda je gambar tu. Tak jangka yang aku ada blog. Kalau tak, dah lama aku simpan. 

Tapi, geng sekepala kat dorm tu ialah, aku, akak, kak isfa, afiqah, atikah. Memang geng. Kelakar. Lagi2 akak. Kemaen lagi dia. Asyik je buat kelakar. Itu ini, semua dia. Tak padan ngan dia yang paling tua kat dalam dorm tu. Tapi dia lah yang macam budak2 dalam dorm tu. Yang akunya tukang gelak kat dorm tu. Aku kalau gelak, jangan lah cakap. Makin menjadi2. Nasib baik budak dorm dah biasa ngan aku. Masa mula2 aku gelak sakan dulu, diorang macam tak percaya yang aku macam ni. Al maklumlahkan, aku ni sopan + pendiam ya amet. Grrr. Tulah, korang tak kenal aku. Don't judge a book by its cover okey. Yang pendiam tulah yang pembising. 

Udah le dorm paling bising kat aras tu. Abes asyik je buat kelakar. Mana tak nya. Ada Ana lagi. Ana udah le nyaring suara dia. Takut kena panggil je ngan Cikgu Zaidi. Nasib baik tak pernah kena panggil. Huh, lega beb. Duduk asrama mengajar aku banyak perkara. Sama ada baik atau buruk. Mengajar aku erti kesabaran, ketabahan, budaya kat asrama, perangai2 diorang.. Mengajar aku hidup berdikari.. Aku jadi orang yang punctual masa form 4. Masa form 5 dah tak bertahan dah. Sebab, duduk kat dorm aku ni amat lah selesa. Tak macam tahun 2011. Beza sangat aras 2 dan aras 3.

Untung siapa yang dapat dorm ni. Lagi beruntung siapa yang dapat katil aku. Tempat paling strategiklah aku cakap kau. Sebab apa, sebab selesa. Lepas tu, kat aras tu nak iron tok sah nak berebut2, sebab tak ramai mana pon aras tu. Iron banyak gila. Kalau aras 2 dulu, aku kena iron time tak ada orang nak iron. Malam minggu. Takut tau sebab bilik iron kat hujung sekali. Tak macam aras2 lain yang asyik je kena rampas ironnya. Nak guna toilet pon tak berebut2 jugak. Tak crowded. Memang tahun lepas aku selesa gila sebab, makan dah tak jemaah macam dulu2. Kali ni jemaah mengikut dorm masing2. Kiranya makan tak delah kena beratur panjang2 nak amek nasi. Ikut blog pulak tuh. 

Lepastu, form 5 and form 6 ada loker sendiri kat bilik study. So, loker aku yang penuh dengan buku tu tak adalah sepah sangat. Nak kemas beg pon senang. Rasa macam nak ulang semula detik tahun lepas. Tak nak ahli dorm yang lain dah. Nak ahli yang sama. Terlalu banyak moment aku dekat asrama dulu. I'm totally change. Dahlah masa aku form 4 dulu nerd gila. Ntah pape jer. Naik form 5 terus je gila2 kat dalam dorm. kat sekolah jangan cakaplah sebab aku dikelilingi oleh orang2 yang nerd jugak. Ada masa aku elaborate habis2.

Aku buat entry kali ni pon sebab aku nak hilang kan rasa nervous aku menjelang 21 Mac ni. Seram, takut, redha, tawakal, cuak..what else? Haaaah, macam2 lah.. Tokleh nak describe apa yang aku rasa sekarang. Akak dah dapat result dia hari ni. Congrets akak. Perjuangan kita tahun lepas harapnya membuahkan hasil dan memuaskan hati. Tidur lambat malam2. Petang akak tak tidur. Stay up hari minggu. Macam2 kan kak. Jadi, segalanya qadak dan qadar Allah. Apa yang dia bagi kita terima dengan redha. Dupdap Dupdap.. Tenanglah wahai hati. 

Thanks for reading this entry....








No comments: